Luovalta alalta Merilogistiikan projektitutkijaksi

7.12.2021Uutiset

SAMKin Merilogistiikan tutkimuskeskus on saanut vahvuuteensa uuden projektitutkija Petteri Hyvärisen. Hyvärinen työskentelee Merilogistiikan tutkimuskeskuksessa projektitutkijana laivojen ennakkotestauksen suunnittelun ja pienvenesatamien energiatehokkuuden kehittämisen parissa. Hänen työhönsä kuuluu niin projektisuunnittelua kuin projektiviestinnän tehtäviä.

Petteri Hyvärinen purjeveneessä.

Elokuussa työt aloittanut Hyvärinen on ehtinyt muutaman kuukauden aikana päästä mukaan niin palavereihin kuin suunnitteluun. Työstössä on ollut muun muassa pienvenesatamien reittikartta sekä tulevan hackathonin järjestämiseen liittyvät suunnittelutyöt.

– SAMKin asiantuntijoilla on todella kova asiantuntemus omaan alaansa. Ihan kuin olisi karkkikaupassa, kun heiltä kysyy jotain ja saa vastaukseksi niin paljon mielenkiintoisia juttuja ja infoa, Hyvärinen kuvailee uutta työyhteisöään.

Hyväristä on aina kiinnostanut merenkulku. Osaksi kiinnostuksen heräämiseen vaikutti varmasti oman isän työskentely merikapteenina. Vaikka merenkulku on ollut Hyvärisen mielessä jo nuoresta, hän päätyi opiskelemaan alun alkaen merkonomiksi.

– Halusin luovalle alalle ja päädyinkin AD:ksi mainostoimistoon, joka on ollut antoisa ja hieno kokemus. Kaikkinensa ehdin työskennellä alalla lähemmäs 25 vuotta, ja kokea myös rajut muutoksen tuulet jotka alalle puhalsivat. Koen, että pitkästä luovan alan työkokemuksesta on hyötyä myös merenkulkualalla ja erityisesti siihen liittyvän muutoksen hahmottamisessa.

Merilogistiikan tutkimuskeskukseen töihin pääsy oli rohkean puhelinsoiton päässä

Merenkulku alana on kolkuttanut Hyvärisen mielessä useaan otteeseen vuosien aikana. SAMK ja merenkulku yhdistyivät ensimmäisen kerran hänelle vuonna 2019 Rauman Purjehdusseuran järjestämässä tilaisuudessa SAMKin Rauman kampuksella.

– Muistan että SAMKin merenkulun hankepäällikkö Heikki Koivisto piti meille auditoriossa esitystä ja lisäksi pääsimme kiertämään kampusta ja tutustumaan merenkulun simulaattoreihin. Silloin innostuin uudestaan alasta ja päätin hakea SAMKiin merikapteeniopintoihin, Hyvärinen kertoo.

Hyvärinen pääsi opiskelemaan merikapteeniksi, mutta ei valitettavasti pystynyt aloittamaan täysipäiväisiä opintoja. Työ laivojen parissa ei kuitenkaan enää täysin jäänyt pois urahaaveista sillä Hyvärinen päätti joka tapauksessa vaihtaa alaa. Yhdessä uuden työnantajan ja Meyerin muuntokoulutuksen kautta hän pääsi aloittamaan työt laivojen runkosuunnittelijana, rungon perussuunnittelun parissa.

– Oli silmiä avaavaa huomata, että myös ilman teknisen alan koulutusta pystyn oppimaan uusia asioita uudelta alalta ja vieläpä menestyksellisesti. Halusin laivasuunnitteluun liittyvää tietoa vain lisää ja lisää yli suunnittelurajojen. Korona kuitenkin hiljensi hetkeksi risteilijöiden runkosuunnittelun, mutta ei oppimishalua.

SAMKin opiskelijaksi Hyvärinen päätyi myös avoimen AMKin kautta.

– Kävin SAMKin avoimen amkin kautta 3D-mallinnuksen kurssin. Avoimen kurssista jäi todella hyvät fiilikset ja päädyin selaamaan SAMKin sivuja lisää, Hyvärinen kertaa.

Sivuilla Hyvärinen törmäsi juuri keväällä SAMKissa aloittaneen Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toimintaan.

– Kiinnostuin Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toiminnasta ja totesin, että tätä pitää tutkia lisää. Maltoin odottaa ja sulatella ajatusta yhden päivän ennen kuin soitin tutkimuskeskuksen vetäjälle Minna Keinänen-Toivolalle. Halusin tietää lisää toiminnasta ja voisiko osaamistani hyödyntää jotenkin. Minnalle soitetun puhelun jälkeen hommat lähtivätkin sitten etenemään nopeasti, Hyvärinen nauraa.

– Pakko myös kiitellä SAMKin rekrytointijärjestelmää. Prosessi on ollut joustava ja on ollut hieno nähdä, että erilaisilla koulutustaustoilla olevat henkilöt voivat päästä näyttämään kykynsä SAMKissa, Hyvärinen lisää.

Hyvärinen kokee SAMKin työilmapiirin avoimeksi ja innovatiiviseksi.

– Mielestäni SAMK on uteliaalle ihmiselle antoisa työympäristö. Tällä hetkellä en kyllä keksisi yhtä mielenkiintoista paikkaa olla töissä kuin tämä, Hyvärinen sanoo.

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Lue myös