- Etusivu
- /
- Tietoa meistä
- /
Projektit
Merilogistiikan tutkimuskeskuksessa tehdään alan tutkimusta ja tuote- sekä palvelukehitystä kansallisissa ja kansainvälisissä projekteissa yhdessä eri toimijoiden kanssa.
Merilogistiikan tutkimuskeskuksen projektit
Baltic Sea e-Nav -projekti kehittää seuraavan sukupolven navigointituotteita ja -palveluja, jotka ovat yhteensopivia uusien kansainvälisten standardien kanssa. Tämän avulla kansalliset viranomaiset ja muut merenkulkujärjestöt voivat varmistaa turvallisemman, yhdenmukaisemman ja ympäristötehokkaamman navigoinnin Itämerellä.
Alusten navigointi on merkittävän muutoksen edessä. Navigointikarttojen (merikarttojen) täydellinen digitalisointi auttaa vähentämään merenkulun kielteisiä vaikutuksia meriekosysteemiin ja tekemään alasta kestävämmän.
Kun navigointituotteita kehitetään nykyisistä standardeista, joita voidaan parhaiten verrata 2000-luvun alun autonavigaattoreihin, uusiin S-100-standardeihin, jotka vastaavat pikemminkin monimutkaisia mutta käyttäjäystävällisiä Google Maps -karttoja, merenkulkijat voivat suunnitella energiatehokkaampia reittejä, välttää turvallisuusriskejä ja suunnitella operaatioita, joissa otetaan huomioon erityisen herkät alueet. Tiedoista on myös arvokasta hyötyä merten aluesuunnittelussa ja parempien päätösten tekemisessä merellä navigoitaessa, jotta kaikki merellä tapahtuvat toiminnot voivat toimia turvallisesti rinnakkain.
Hankkeessa hyödynnetään näiden tietojen arvoa ja aloitetaan S-100-tuotteiden käyttöönotto. Tämän potentiaalin vapauttamiseksi ja saumattoman navigoinnin varmistamiseksi Itämerellä tarvitaan valtioiden välistä yhteistyötä seuraavien osapuolten kanssa. Ilman tällaista yhteistyötä maiden erilaisesta valmiudesta johtuvat viiveet vaikuttavat siihen, että Itämeren merenkulun käyttöön saadaan uusimmat navigointituotteet. Se vaikuttaa näin ollen myös EUSBSR:n tavoitteiden täytäntöönpanoon ja siirtymiseen kestävään siniseen talouteen.
Kesto: 1.11.2023-31.10.2026
Rahoitus: Interreg Baltic Sea Region Co-financing ja SAMK
Projektipäällikkö: Antti Värre
Lisätietoja hankkeen verkkosivustolta (sivustolla Interreg-baltic.eu)
DESSEV-hankkeessa käsitellään kysymyksiä, jotka liittyvät epidemian puhkeamiseen laivalla ja mahdolliseen tautitilanteen leviämiseen laajemmalle. COVID-19-epidemia osoitti, että monin paikoin ei ole olemassa mekanismeja tautitilanteiden varalta – usein olemassa olevia menettelyjä ei myöskään ole mukautettu ympäröivään todellisuuteen. Myös täysin uusia menettelytapoja on tarpeen luoda.
Rahoitus: Erasmus+
Kesto: 1.11.2022–30.10.2024
Projektipäällikkö: Janne Lahtinen, janne.lahtinen@samk.fi
Hankkeessa kehitetään ratkaisuja elintarvikealan työvoiman saatavuusongelmiin ja haasteisiin, jotka koskevat erityisesti kausityön ja koulutukseltaan ja kieli- ja kulttuuritaustaltaan monimuotoisen maahanmuuttajataustaisen työvoiman käyttöä sekä yleisesti elintarvikealan pito- ja vetovoimaa. Tavoitteena on luoda sekä nopeasti reagoivia, joustavia ja lyhytkestoisia koulutuspolkuja, jotka vastaavat työvoiman muuttuviin osaamistarpeisiin. Kausityöntekijöiden lisäksi koulutustarpeet koskevat alalla jo toimivia työntekijöitä ja työnohjaajia sekä oppilaitosten ohjaus- ja opetushenkilökuntaa. Hankkeen päätoteuttaja on Länsirannikon Koulutus Oy WinNova ja osatoteuttajina Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Pyhäjärvi-instituutti.
Hankkeen nimi: Elintarvikealan nopeat ja joustavat koulutuspolut
Rahoitus: ESR+ 2021-2027 (80%)
Kesto: 1.8.2024–28.2.2027
Projektipäällikkö: Iina Virtanen, SAMK, iina.virtanen@samk.fi
Lisätietoja hankkeen verkkosivustolta. (winnova.fi/notkea)
MARILAB-hankkeessa perustetaan Merilogistiikan tutkimuskeskuksen yhteyteen tutkimuslaboratorio, jonka toiminta vakiinnutetaan päästövähennyksiä edistävänä uutena ratkaisuna. Tutkimuslaboratorioon tehdään simulaattori-investointi (investointihanke). MARILAB hankkeen aikana simulaattorissa tehdään päästövähennyksiä ja energiatehokkuutta edistäviä demonstraatioita merilogistiikan keskeisissä teemoissa
Hankkeen nimi: Merilogistiikan tutkimuslaboratorio - MARILAB (kehittämishanke ja investointihanke)
Rahoitus: Euroopan aluekehitysrahasto EAKR, SAMK
Kesto: 01.09.2023–31.08.2026
Projektipäällikkö: Johanna Lainio, johanna.lainio@samk.fi
Vaikka Itämeren alueen maat ovat tietoisia ja jo toteuttaneet erilaisia toimenpiteitä ravinteiden ja vaarallisten aineiden päästöjen vähentämiseksi, kaupunkien hulevesijärjestelmien kautta pääsee edelleen ympäristöön useita vaarallisia aineita ja epäpuhtauksia.
Yhteisen haasteen ratkaisemiseksi perustetun MUSTBE-hankkeen tavoitteena on:
- Kehittää digitaalisia ja teknisiä ratkaisuja hulevesisuunnittelua varten ja
- Lisätä Itämeren alueen sidosryhmien tietoisuutta siitä, miten ympäristölle vaarallisiin aineisiin liittyvää kaupunkien hulevesien käsittelyä voidaan tehostaa.
Rahoitus: Interreg Central Baltic
Kesto: 1.5.2023–30.4.2026
Projektipäällikkö: Hanna Kajander, hanna.kajander@samk.fi
Suomessa otetaan käyttöön vuonna 2025 uusi merenkulun tiedonhallintajärjestelmä NEMO, joka tulee olemaan kansallinen "single window" meriliikenteen ilmoitusten antamiseksi. Vuodesta 2025 eteenpäin ilmoitusten tieto liikkuu yhdellä ilmoituksella automaattisesti kaikille niille tahoille, jotka sitä lain mukaan tarvitsevat. NEMO pohjautuu EU-asetukseen 2019/1239.
NEMO CEF- hankkeella varmistetaan NEMO järjestelmän toteutuksen resurssien riittävyys sekä mahdollistetaan lisäarvopalveluiden toteuttaminen. NEMO CEF-hankkeessa tutkitaan pilottitapausten avulla EMSW-asetuksen täytäntöönpanon vaikutuksia laaja-alaisesti, määritellään avainmittareita sekä testataan ja validoidaan koko uudistuva prosessi alusta loppuun eri toimijoiden osalta. NEMO:a tutkitaan ja kehitetään kestävän kehityksen näkökulmista.
Hankkeen nimi: 22-FI-TG-NEMO-EMSW NEMO project - Interoperable European Maritime Single Window environment implementation and deployment in Finland
Rahoitus: Euroopan komissio, Connecting Europe Facility (CEF) eli Verkkojen Eurooppa -väline, SAMK
Kesto: 01.07.2023–30.06.2026
Projektipäällikkö: Minna Keinänen-Toivola, minna.keinanen-toivola@samk.fi
Lisätietoja hankesivulta.
Sustainable Flow – Sustainable flow of goods and decreased CO2 emissions of transportation
Sustainable Flow -hankkeen keskiössä ovat hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kohdistuvat toimet seitsemän Itämeren keskisen alueen pilottisataman avulla. Projektin tavoitteena on kehittää käytännön työkaluja sidosryhmille sekä lisätä tietämystä siitä, mitä niin yksittäiset ihmiset kuin organisaatiotkin voivat vihreän teeman mukaisesti tehdä.
Hankkeen konkreettisina tuotoksina syntyy 1) digitaalinen työkalu hiilidioksidipäästöjen vähentämisen ja energiansäästötoimenpiteiden tueksi ja 2) konsepti energiansäästöjä ja uusiutuvan energian tuotantoa varten satamissa, jotka ovat eri kuljetustapoja yhdistävien, monivälineisen liikenteen solmukohtia.
Kesto: 1.5.2023–31.5.2026
Rahoitus: Interreg Central Baltic
Projektipäällikkö: Heikki Koivisto, heikki.koivisto@samk.fi
UUPO – Merilogistiikan uudet polttoaineet vihreä siirtymän ja sinisen kasvun vauhdittajina
Hankkeessa kartoitetaan ja lisätään satakuntalaisten merilogistiikan pk-yritysten osaamista uusien polttoaineiden saralla. Hankkeessa tutkitaan uusien polttoaineiden kestävää käyttöä käyttäen esimerkkitapauksina laivanrakennuksen ja satamien toimintaympäristöä. UUPO:ssa laaditaan nettipohjainen tietopaketti, jonka näkökulmana satakuntalaisten merilogistiikan pk-yritysten tarpeet ja mahdollisuudet uusien polttoaineiden käyttöönottamiseksi. Hanke edistää Satakunnan merilogistiikan yritysten vihreää siirtymää ja sinistä taloutta, maakunnan erityispiirteet huomioiden.
Kesto: 1.11.2022–31.10.2024
Rahoitus: Satakuntaliitto, AKKE
Projektipäällikkö: Wili Helenius
Päättyneet projektit
Social skills in blended learning for better student achievement
Social skills in blended learning for better student achievement (Social blend) -hankkeen tavoitteena on lisätä tietoisuutta sosiaalisten taitojen merkityksestä yhdistetyssä oppimisessa. Social blend -hankkeessa kootaan työkalupakki, joka tarjoaa taustatietoa ja antaa opettajille lisää tietoa sosiaalisten taitojen tai monialaisten taitojen merkityksestä koulutuksessa ja erityisesti verkko-opetuksessa. Opetuksen ja oppimisen työkalupakki tarjoaa käytännönläheisiä ja yksinkertaisia työkaluja, joiden tarkoituksena on lisätä opettajien digitaalisia taitoja.
Kesto: 1.1.2022 - 30.6.2024
Rahoitus: Erasmus+ KA220-SCH
Projektipäällikkö: Iira Ostamo
Lisätietoja hankkeen verkkosivuilta. (Google sites)
ROME - Merenkulkualan työpaikkojen tulevaisuus ja merenkulkualan insinöörien rooli autonomisissa aluksissa
ROME-hankkeessa luodaan kattava käsitys merenkulkualan insinöörien roolista sellaisten hiljattain rakennettujen uusien alusten toiminnassa ja kunnossapidossa, joilla on uusia luokkamerkintöjä, kuten turvallinen paluu satamaan (Safe Return to Port, SRtP).
Hankkeessa kerätään kyselyn perusteella merenkulkualan kentän näkemys merenkulkualan insinöörien rooleista ja vaadittavista pätevyyksistä tulevien autonomisten alusten käytössä ja huollossa. ROME-hanke auttaa merenkulkualan koulutusyksiköitä kehittämään koulutussuunnitelmia näiden pätevyyden kehittämiseksi.
Kesto: 1.5.2023–30.4.2024
Rahoittaja: International Association of Maritime Universities (IAMU)
Projektipäällikkö: Heikki Koivisto, heikki.koivisto@samk.fi
SataMieLo
SataMieLo – Satakunnan logistiikkaketjun yrittäjien ja pk-toimijoiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin varmistaminen muuttuvassa maailmassa
Hankkeessa luotiin konsepti satakuntalaisille yrittäjille ja pk-yrityksille toimijoiden tuottavuuden ja työhyvinvoinnin varmistamiseksi. Projektin tavoitteet:
- Kartoittaa yritysten ja yksilöiden yksityiskohtaiset tarpeet koulutuksen pohjaksi.
- Luoda yhteiset toimintamallit yrityksille.
- Pitää koulutustilaisuussarja ja työnohjausta.
- Luoda SataMieLo-konsepti tavarankuljetusketjujen toimijoille työhyvinvoinnin, resilienssin parantamiseksi, kohderyhmänä yrittäjät ja esimiehet sekä henkilöstö.
- Tehdä koulutussarjan ja muusta materiaaleista koottu nettikoulutuspaketti, joka on vapaasti saatavilla hankkeen aikana ja sen jälkeen.
Rahoitus: Euroopan sosiaalirahasto, ESR
Kesto: 1.6.2021–31.12.2023
Projektipäällikkö: Antti Värre, antti.varre@samk.fi
Lisätietoa SataMieLosta saat projektin sivulta.
Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä
- koulutus- ja urapolut ammatilliselta toiselta asteelta korkea-asteelle ja oppilaitosten yhteinen palvelumalli alalle suuntaavalle, asteelta toiselle opiskelevalle tai osaamistaan täydentävälle meriteollisuuden ammattilaiselle
- jatkuvan oppimisen yhteistoimintamalli ja osaajapooli
- Meriteollisuuspuisto oppimisympäristönä -brändi markkinointi- ja viestintämateriaaleineen.
Hankkeen toteuttavat alueen ammatillista toista astetta edustavat koulutuksen järjestäjät Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK ja Rauman kauppakamari tukenaan meriteollisuuden yritys- ja sidosryhmäverkosto. Hankkeen päätoteuttaja on Länsirannikon Koulutus Oy WinNova ja osatoteuttajna Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK ja Rauman kauppakamari.
Kesto: 2.8.2021–30.11.2023
RELAR – Remote learning and examination by using AR in maritime VET education
Hankkeessa luotiin viansietokykyinen merenkulun ammatillisen koulutuksen kokonaisuus käyttäen etäoppimisen ja lisätyn todellisuuden menetelmiä.
Rahoittaja: Erasmus+
Kesto: 1.5.2021–30.9.2023
Projektipäällikkö: Janne Lahtinen, janne.lahtinen@samk.fi
MeriLoki – Merilogistiikan tutkimuskeskuksen kohdennetuilla toimilla meri-, logistiikka- ja huoltovarmuusosaamista ja yrityksille kasvua Satakunnassa
Hanke vahvisti Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toimintaa sekä maakunnallista yhteistyötä logistiikkaketjun eri tahojen kesken.
Projektin tavoitteet:
- Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toiminnan vahvistaminen meriosaamisen, logistiikan ja huoltovarmuuden teemoissa sekä kehittyminen kansallisesti johtavaksi keskittymäksi.
- Maakunnallisen (sekä kansallisen) yhteistyön vahvistaminen logistiikkaketjun eri tahojen kesken digitalisaation ja vihreän kasvun teemoissa. Maakunnan osaajakokonaisuudesta viestintä kansallisesti ja kansainvälisesti ja tunnettavuuden lisääminen.
- Simulaatioiden käytön lisääminen ja parantaminen logistiikkaketjujen prosessien optimoinnissa ja validoinnissa.
Kesto: 1.9.2021–30.8.2023
Projektipäällikkö: Minna Keinänen-Toivola, minna.keinanen-toivola@samk.fi
LaivaDigiLab
LaivaDigiLab oli Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) rahoittama projekti, jossa luotiin laivojen rakentamisen ennakkotestaamisen digitaalinen laboratorio.
LaivaDigiLab-hankkeessa:
- Kartoitettiin laivanrakennusprosessin digitaalisten järjestelmien nykytilanne.
- Pilotoitiin LaivaDigiLabin digitaalista ennakkotestausta.
- Kehitettiin satakuntalaisen laivanrakentamisen ennakkotestaamisen osaajaverkostoa.
- Luotiin ennakkotestauksen digitaalinen laboratorio “LaivaDigiLab”.
Rahoitus: EAKR, SAMK
Kesto: 01.09.2020–31.08.2023
Projektipäällikkö: Hanna Kajander, hanna.kajander@samk.fi
Lisätietoa LaivaDigiLabista voit lukea projektin nettisivuilta.
KOS – Kohti osaavaa Satakuntaa
Rahoitus: Euroopan sosiaalirahasto
Kesto: 1.1.2021–31.8.2023
Projektipäällikkö: Marko Honkanen, marko.honkanen@samk.fi
Lisätiedot: KOS-verkkosivu
ÄlyMeri – Älykäs Merilogistiikka Satakunnassa
Projektipäällikkö: Hanna Kajander, hanna.kajander@samk.fi
AutoMare EduNet – Network of Autonomous Shipping
Projektissa kehitettiin autonomisen merenkulun koulutusverkosto. Hankkeessa luotiin merenkulun ja meriteollisuuden korkeakoulutuksen verkosto. AutoEduMaressa kehitettiin ja kokeiltiin koulutusmalleja.
Mukana olivat Aalto yliopisto, Yrkeshögskolan Novia, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Turun ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto, Satakunnan ammattikorkeakoulu ja Åbo Akademi.
Kesto 01.01.2021–30.6.2023
Rahoittaja: Opetus ja kulttuuriministeriö
Projektipäällikkö: Peter Sandel, peter.sandell@samk.fi
MERSol – Maritime Engine Room Simulator OnLine
Kesto: 1.6.2021–30.5.2023
Projektipäällikkö: Heikki Koivisto, heikki.koivisto@samk.fi
Praktik på svenska
Hankkeen tavoitteena oli tukea korkeakouluopiskelijoiden toisen kotimaisen kielen kielitaidon kehittymistä autenttisissa työelämän konteksteissa, ja siten vahvistaa valmistuneiden opiskelijoiden työllistymistä sosiaali- ja terveysalan työpaikkoihin, joissa tarvitaan toisen kotimaisen kielen taitoa. Tavoitteena oli, että yhteistyöverkostossa luotu toimintamalli tuo lisää harjoittelu- ja työpaikkoja sote-alan opiskelijoille. Tavoitteena oli luoda moniammatillinen hanke Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMKin) hoitotyön, fysioterapian ja sosiaalialan ammattiopettajien sekä ruotsinopettajien kanssa toimimalla yhteistyössä ruotsinkielisten sote-alan työelämäkumppanien kanssa. Vastaavaa moniammatillista yhteistyötä ei ole aiemmin tehty. Hankkeen tarkoituksena oli luoda yhteistyöverkosto sosiaali- ja terveysalan ruotsinkielisten toimijoiden kanssa. Yhteistyöverkostossa luodaan ja pilotoidaan toimintamalli ruotsinkielisten työelämäkumppaneiden ja SAMKin yhteistyöstä sote-alan harjoittelujen järjestämiseksi.
Rahoittaja: Kotimaiset rahastot ja säätiöt
Kesto: 11.10.2020–31.5.2023
Projektipäällikkö: Merja Ahosmäki, merja.ahosmaki@samk.fi
KT Tekno – Kone- ja tuotantotekniikkaan nopeasti uutta osaamista
Rahoitus: Opetus- ja kulttuuriministeriö
Kesto: 1.2.2021–31.5.2023
Projektipäällikkö: Iina Virtanen, iina.virtanen@samk.fi.
Lisätiedot: koulutuskokonaisuuden verkkosivu (yhdessä KOS-hankkeen kanssa)
MeriErko – Merialan erikoistumiskoulutuksen toteuttaminen
Kesto: 1.4.2021–30.4.2023
Projektipäällikkö: Riitta Tempakka, riitta.tempakka@samk.fi
IAMU – Simulation
IAMU – Simulation: Tulevaisuuden autonomisten alusten operaattoreiden simulaattorikoulutuohjelma
Kesto: 1.5.2022 – 31.3.2023
DAMOCLES
Hanke koordinoi eurooppalaista tutkimustoimintaa, jonka tavoitteena oli tuottaa parempi ja kokonaisvaltaisempi käsitys äärisääilmiöiden yhdistelmistä. DAMOCLES kokosi yhteen ilmastotieteilijät, vaikutusten mallinnusyritykset, tilastotieteilijät ja sidosryhmät ymmärtämään, kuvailemaan ja projisoimaan yhdistelmätapahtumia paremmin, ja ennakoi merkittävää läpimurtoa tulevissa riskinarvioinneissa.
Kesto: 14.9.2018-12.3.2023
COST WECANet – A pan-European network for marine renewable energy
Hanke muodosti ensimmäistä kertaa Euroopan laajuisen yhteistyöverkoston aaltoenergiassa. Verkoston tietoa sovellettiin täyden mittakaavan sovelluksiin. WECANet pyrki laajan yhteistyöhön tarjotessaan vahvan verkoston. Se pyrki lisäämään eri tahojen välistä vuoropuhelua aaltoenergiasta.
Rahoittaja: COST European co-operation in science & technology
Kesto: 12.9.2018-11.3.2023
Lue lisää projektin verkkosivuilta (englanniksi).
ChangeMakers – Start-ups for sustainable environment created by youngsters
Projektin tavoitteena oli edistää kestävää kehitystä, kansainvälistä yhteistyötä ja kiertotalouteen perustuvaa yrittäjähenkisyyttä alle 15-17-vuotiaiden nuorten keskuudessa. Projektiin osallistui yhteensä 250 opiskelijaa Suomesta, Ahvenanmaalta, Ruotsista, Virosta ja Latviasta, joiden tehtävänä on ratkoa yritysten esittelemiä tosielämän esimerkkejä ympäristöhaasteista. Nuoret vastasivat näihin haasteisiin tuottamalla 50 kansainvälistä Start-up -harjoitusyritystä, jotka perustuvat kestävän kehityksen ratkaisuihin. Projektin tuloksena luotiin kiertotalousyrittäjyyden opinto-ohjelma lukioihin ja ammattikouluihin, sekä kaikille avoin oppimisalusta ePlatform.
Rahoitus: Euroopan aluekehitysrahasto
Kesto: 1.3.2020-31.11.2022
Lisätietoa hankkeen nettisivuilta sekä ePlatform-oppimisalustalta.
CBSmallPorts – Energiset pienvenesatamat keskisen Itämeren alueella
Useat pienvenesatamat keskisen Itämeren alueella ovat investoineet palveluihin, jotka edistävät sataman turvallisuutta ja resurssitehokkuutta. Tästä huolimatta yleinen ja yhteinen alusta tiedon jakamiseen ja markkinointiin puuttuu. CBSmallPorts-projektin tavoitteena oli kerätä ajankohtainen tieto ja tärkeimmät resurssit yhteen ja samaan paikkaan, kaikkien saataville. Tavoitteena oli kerätä tiedot kaikista alueen palveluista niiden markkinoinnin tehostamiseksi. Erillisten web-sovellusten sijasta projektissa toteutettiin sivusto “Baltic Small Ports”, johon yhdistetään dataa eri tietolähteistä käyttäjäystävälliseksi kokonaisuudeksi sekä veneilijöiden, muiden palvelunkäyttäjien että pienvenesatamien omistajien tarpeisiin soveltuen.
Rahoitus: Interreg Central Baltic
Kesto: 1.3.2020-30.11.2022
Lisätietoja hankkeen verkkosivulta.
SaLoDi – Satakuntalaisten logistiikkaketjujen digiloikka
Hankkeen keskiössä oli Satakunnan kuljetuslogistiikkaketjujen nykytila ja laajennusmahdollisuudet digitaalisuuden käytössä. Keskeisiä teemoja olivat toimintaketjujen huoltovarmuuden varmistaminen, ympäristöystävällisyys ja päästöjen vähentäminen ja toiminnan tehostamisen tuoma kilpailuetu. SaLoDissa luotiin kaikkia osapuolia hyödyttävä konsepti koronakriisin jälkeiseen aikaan varmistamaan teollisuuden kilpailukyky.
Rahoittaja: Satakuntaliitto, AKKE-rahoitus
Kesto: 1.4.2021-31.10.2022
Lisätietoa SaLoDista saat projektin sivulta.
SataMaa – Maailmalta Satakuntaan ja Satakunnasta maailmalle
Projekti liittyi Satakuntaliiton Kasvun mahdollisuus -suunnitelman Infrastruktuuri ja tulevaisuuden liikenne Satakunnassa -kokonaisuuteen.
Päätavoitteena hankkeessa oli selvittää Satakunnan joukkoliikenteen nykytila ja haluttu tila sekä löytää alusta/sovellus, jolla pystytään toteuttamaan kaukoliikennepilotti automaattisesti, mutta samalla asiakas- ja liikennöitsijäystävällisesti. Pitkällä aikavälillä tavoitteina on lisätä joukkoliikenteen saavutettavuutta ja käyttöä sekä samalla lisätä Satakunnan saavutettavuutta, työssäkäyntiä ja matkailua joukkoliikenteen avulla.
Kesto 1.4.2021-31.10.2022
Lisätietoa SataMaasta saat projektin sivuilta.
SME Aisle
Projektin tavoitteena oli tukea keskisen Itämeren alueen pienten ja keskisuurten yritysten vientiä Namibian kautta eteläiseen Afrikkaan. Projektissa keskityttiin yrityksiin, jotka ovat keskisen Itämeren alueelta Suomesta (myös Ahvenanmaalta), Virosta, Latviasta ja Ruotsista.
Teemoina olivat merenkulku ja logistiikka, laivanrakennus, uusiutuva energia, automaatio ja ICT.
Lisätietoa SME Aislesta voit lukea projektin nettisivuilta.
PROMETHEAS – Promoting Mental Health at Sea
Hankkeessa kehitettiin kursseja ja koulutusmateriaaleja merenkulun työntekijöiden mielenterveyden tukemiseksi ja parantamiseksi.
Kesto: 01.11.2019 - 31.8.2022
Rahoittaja: Erasmus+
Lisätietoa PROMETHEAS-hankkeesta projektin nettisivuilta.
Greenship – Towards Zero Ship Emissions
Projektissa tarkasteltiin laivayhtiöiden nykyisiä toimia päästöjen vähentämisessä ja kehitettiin koulutusmateriaalia, jonka tavoitteena on opastaa laivoja haitallisten päästöjen vähentämiseen ja toisaalta myös tehokkuuden lisäämiseen.
Lisätietoja hankkeen verkkosivuilta (englanniksi).
Hankkeen verkkosivut suomeksi.
Bli proffs!
Bli proffs! -hankkeessa luotiin digitaalinen ruotsin vapaasti valittava opintokokonaisuus yhteistyössä työelämäkumppaneiden kanssa. Eri alojen asiantuntijat osallistuivat verkko-opetukseen ja järjestivät opintokäyntejä. Työelämäyhteistyön myötä ammattikorkeakouluopiskelijan motivaatio ja kyky käyttää ruotsin kieltä tulevassa työssä lisääntyi.
I projektet Bli proffs! skapar man en digitalisk studiehelhel kring valfria studier i svenska med samarbetspartners. Sakkunniga inom olika branscher deltar i nätundervisning och ordnar företagsbesök. Genom samarbetet med arbetslivet ökas yrkeshögskolestuderandes motivation och kunnighet att kommunicera på svenska i sitt blivande arbete.
Kesto 1.10.2018 - 30.6.2022
Rahoittaja: Kotimaiset rahastot ja säätiöt
Lisätiedot: Mari Linna, mari.linna@samk.fi
Euro-ZA – Capacity building in the field of maritime education
Euro-ZA oli kansainvälinen Erasmus+ -rahoitteinen projekti, jonka tarkoitus oli kehittää Etelä-Afrikan merenkulun koulutusta kansainvälisen konsortion kautta.
Kesto: 15.11.2018 - 31.7.2022
ISTLAB – Intelligent Shipping Technology Test Laboratory
Älykkäät väylät, älykkäät satamat, etäluotsaus ja etäohjattavien ja miehittämättömien laivojen asteittainen käyttöönotto, merkitsevät teknologista murrosta. ISTLAB -hankkeen lähtökohtana oli merenkulun yleinen digitalisaation, automaation ja autonomian lisääntyminen. Hankkeessa luotiin yhteiskäyttöinen älykkään merenkulun testilaboratorio ISTLAB.
Kesto: 1.1.2019 - 31.3.2022
Lue lisää hankkeen sivuilta (englanniksi).
AlusAkku
- alusten akkujärjestelmien nykytilanteen kartoitus
- akkujärjestelmien tekniset ja operatiiviset riskit sekä niiden hallintamahdollisuuksien tarkastelu
- huoltotoimenpiteiden keskeiset kohteet sekä sähköautojen tuomat lisäriskit ja mahdollisuuksia hallita näitä riskejä.
Kesto: 1.3.2021-28.2.2022
Next Level
Hankkeen teemana oli kansainvälisten korkeakouluopiskelijoiden rekrytointihaasteet ja niihin vastaaminen Satakunnassa. Päätavoite oli osaavan ja kansainvälisen korkean osaamisen työvoiman juurruttaminen opiskelupaikkakunnalle. Hankkeen tavoitteena oli a) selvittää kansainvälisten opiskelijoiden opintojen aikaisista rekrytointihaasteista Raumalla b) suunnitella ja kokeilla konkreettisia toimenpiteitä, joilla kansainvälisten opiskelijoiden rekrytointikynnyksiä madalletaan c) edistää raumalaisyritysten toimintaedellytyksiä kansainvälistä osaamista rekrytoimalla.
Kesto: 1.5.2021 - 28.2.2022
EfficientFlow
Kesto: 1.3.2018 - 31.5.2021
Projektin tavoitteena oli parantaa logistisia ketjuja ja tehostaa niin materiaali- kuin matkustajavirtoja kahden merkittävän keskisen Itämeren väylän (Gävle-Rauma satamapari ja Tukholma-Turku meriväylä) välillä hyödyntämällä tehokkaammin mm. sähköistä meriliikenteen hallintajärjestelmää (engl. STM = Sea Traffic Management).
Lisätietoa Efficient Flowista saat projektin nettisivuilta.
SataVarmuus
Kesto: 01.07.2020 - 30.06.2021
SataVarmuus -hankkeessa kartoitettiin Satakunnan huoltovarmuusosaaminen, lisättiin alueen toimijoiden huoltovarmuusosaamista sekä luotiin ja käynnistetään SataVarmuus -osaajaverkoston toiminta.
Lisätietoa SataVarmuudesta saat projektin nettisivuilta.
Tilaa Merilogistiikan tutkimuskeskuksen uutiskirje
Tilaamalla Merilogistiikan tutkimuskeskuksen uutiskirjeen saat sähköpostiisi tutkimuskeskuksen tuoreimmat kuulumiset, artikkelit ja tapahtumat kootusti.