Meriverkostopäivä Sustainable Flow:n ja MUSTBE:n näkökulmasta: yhä älykkäämpää ja ympäristötietoisempaa merilogistiikkaa
Meriverkostopäivä Raumalla Merimäen kampuksella keräsi yhteen merenkulun yrityksiä, asiantuntijoita sekä opiskelijoita. Päivän ohjelmaan kuului Älykäs meriteollisuus -teemainen seminaari, jonka puheenvuoroja yhdisti kaksi teemaa: kestävä kehitys ja digitaalisuus. Samat teemat myös korostuvat Meriverkostopäivässä mukana olleen Satakunnan ammattikorkeakoulun (SAMK) Merilogistiikan tutkimuskeskuksen hankkeissa, joilla vastataan vihreän ja sinisen kasvun haasteisiin.
Seminaarissa Merilogistiikan tutkimuskeskuksen toimintaa esitellyt hankepäällikkö Heikki Koivisto nosti Sustainable Flow:n esimerkkinä hankkeesta, jossa kestävä kehitys ja digitalisaatio yhdistyvät. Sen päätavoitteina ovat hiilidioksidipäästöjen vähentäminen satamissa ja digitaalisen työkalun kehittäminen kestävämmän päätöksenteon tueksi.
Koiviston puheenvuoroa elävöittivät muistot elävästä elämästä ja merenkulun historiasta. Koivisto uskoo digitalisaation vaikuttavan siihen, mikä nähdään lähitulevaisuudessa hyvän merimiestavan mukaisena toimintana, sillä käsitykset siitä ovat muuttuneet ajan kuluessa.
– Ei esimerkiksi ole kovin montaa vuosikymmentä siitä, kun oikeana tapana toimia nähtiin laivajätteiden heittäminen mereen sen sijaan, että ne olisi tuotu satamien jätekeräyksiin, kertoi Koivisto ajattelutavasta, joka on muuttunut täysin.
Samasta syystä Koivisto nosti esiin myös osaamisen merkityksen. Alan osaamisen lisäämiseksi on esimerkiksi UUPO-hankkeessa tehty tietopaketteja uusiutuvista polttoaineista, ja DESSEV-hankkeessa epidemian tunnistamiseen käytettävä sovellus. Osaamisen lisäämiseksi ja varmistamiseksi voidaan hyödyntää myös erilaisia simulointeja, esimerkiksi MARILAB-hankkeessa kehitettävässä simulaattorissa voidaan tehdä päästövähennyksiä ja energiatehokkuutta edistäviä demonstraatioita.
Varautumista ilmastonmuutoksen vaikutuksiin
Luontopohjaisiin ja monihyötyisiin hulevesien käsittelyratkaisuihin keskittyvä MUSTBE-hanke oli myös esillä tapahtumapäivässä. Tutkimuskeskuksen hankkeiden joukossa MUSTBE erottuu siinä, ettei hulevesihankkeella ulkopuolisen silmin katsottuna ole suoraa kytköstä merenkulkuun. Tästä huolimatta se sopii hyvin yhteen tutkimuskeskuksen toiminnan ja tavoitteiden kanssa.
– MUSTBE-projektissa kehitetyt ratkaisut ovat hyödynnettävissä laajemminkin – myös satamissa. Mereen päätyviä haitta-aineita voitaisiin pienentää esimerkiksi istuttamalla ”hulevesipuita”, jotka toimivat myös hiilinieluina. Ylipäätään hulevesiasiat voidaan käsittää myös huoltovarmuuteen vaikuttavana tekijänä, joka puolestaan on vahvasti kytköksissä merenkulkuun ja logistiikkaan, MUSTBE-projektipäällikkö Hanna Kajander toteaa.
Koivisto mainitsi puheenvuorossaan MUSTBE:n merenpinnan korkeuden nousemisesta puhumisen yhteydessä. Kyseessä on yksi merilogistiikan kentällä näkyvistä ilmastonmuutoksen vaikutuksista. Ilmastonmuutoksen mukanaan tuomiin haasteisiin varautumisesta on kyse myös MUSTBE-projektissa.
– MUSTBE-projekti edustaa varautumista sään ääri-ilmiöiden ja yleistyvien rankkasateiden aiheuttamiin haittoihin. Ne luovat painetta erityisesti kaupunkialueen hulevesien tehokkaammalle käsittelylle ja hulevesitulvien ehkäisylle, Kajander täsmentää.
Tekoälyllä halutaan tuntuvaa etua
Awake.AI-yhtiön perustajajäsen ja toimitusjohtaja Karno Tenovuo puhui seminaarissa tekoälystä merilogistiikassa. Hänen mukaansa yhtiön kehittämät tekoälyratkaisut supistavat kuukausia kestävät suunnittelutyöt vain tunteihin. Koneoppimista hyödynnetään, eli valtava määrä dataa on jatkuvasti analyysin kohteena.
Tenovuo myös kiteytti sen, mikä on tärkeää pitää mielessä nykyilmapiirissä, jossa innostus tekoälyratkaisuista on saavuttanut ennenäkemättömän laajat mittasuhteet.
– Ei tekoälyä vain tekoälyn vuoksi, vaan mitattavissa olevia etujen takia, hän totesi.
Tenovuo oli seminaarin keynote-puhujana. Koiviston ja hänen lisäkseen mukana olivat:
• Jan-Erik Aitos, esikuntapäällikkö ja komentaja, Rannikkolaivasto: Laivaston uudet korvetit ja niiden tuomat mahdollisuudet
• Mika Jäpölä, General Manager, Alfa Laval Aalborg Oy: AI driven Energy balance optimization
• Oskar Levander, SVP Business Development, Kongsberg Maritime Finland Oy: Smart ship concepts
• Teemu Kyläkallio, osastopäällikkö, Rauma Marine Constructions Oy: AI oppaana laivanrakennuksen sääntöviidakossa
Meriverkostopäivä järjestettiin viidettä kertaa SAMK-kampus Raumalla Merimäellä, ja ohjelmassa olivat myös Merimessut. Päivä toi Merimäelle satoja kävijöitä opiskelijoista alan ammattilaisiin. Meriverkostopäivien järjestelyistä vastasi Seaside Campus yhteistyössä Rauman kauppakamarin, Satakunnan ammattikorkeakoulu Merilogistiikan tutkimuskeskuksen ja Winnovan kanssa.