Litiumakkujen turvallisuus laivoissa

20.5.2021Uutiset

Koko kuljetussektori on tällä hetkellä teknisen murroksen kynnyksellä. Sähköautot ovat jo tuttu näky kaupungilla ja sähkökäyttöiset ajoneuvot ovat siirtymässä myös raskaaseen liikenteeseen.

Simulaattorikuva Wasalinen aluksesta merellä..

Muutos koskee myös merenkulkua ja laivanrakennusta. Alalle on jo tullut ja on myös jatkossa tulossa hybridialuksia, joissa perinteisen moottoritekniikan rinnalle tulevat suuret litiumakkujärjestelmät. Näillä akkujärjestelmillä pyritään lisäämään aluksen energiataloudellisuutta ja meriturvallisuutta. Myös alusten aiheuttamien hiilidioksidi ja melusaasteiden määrään voidaan vaikuttaa näiden akustojen avulla. SAMKin lehtori Jarno Laine tutkii laivojen akkujärjestelmiä ja niiden turvallisuutta uudessa tutkimusprojektissa.

– Tämä on hieno mahdollisuus päästä tutustumaan uuteen teknologiaan ja siihen liittyvään tutkimukseen. Akustojen turvallisuus on tällä hetkellä erittäin paljon pinnalla oleva aihe niin maalla kuin merelläkin, Laine kertoo

Uutta tutkimustietoa ja käytännön osaamista tarvitaan

Laivojen akkujärjestelmiin on jo julkaistu kansainvälisiä määräyksiä ja ohjeita. Sen sijaan tutkimustieto akkujärjestelmien sähköturvallisuudesta, toiminnasta häiriötilanteissa ja huoltotilanteista puuttuu.

– Uusien laivojen akkujärjestelmät voivat olla jopa sata kertaa suurempia kuin yksittäisessä täyssähköautossa, Laine kertoo.

Akuston elinkaaren hallinta ja käyttöiän optimointi on tärkeää sekä meriturvallisuuden että kokonaistaloudellisuuden kannalta. Akustojen käyttäytymisestä laivatulipalotilanteissa ei ole myöskään tutkimustietoa. Lisäriskin tuovat matkustajalaivoilla kuljetettavat sähköautot, joiden määrä lisääntyy jatkuvasti.

– Alalle tarvitaan käytännön osaamista riskien arviointiin ja laivalla tapahtuvien vikatilanteiden hallintaan. Akkupalojen sammuttamiseen kaivataan myös enemmän toimintaohjeita, Laine sanoo.

Opiskelijat mukana tutkimusprojektissa

Projektissa on mukana myös SAMKin opiskelijoita. Monialainen opiskelijatiimi koostuu merenkulkualan, kone- ja kansipuolen opiskelijoista sekä sähköalan opiskelijasta. Jokaisen koulutusalan opiskelijalla on omasta ammatillisesta roolistaan johtuen hieman erilainen lähestymiskulma aiheeseen.

– Projekti on juuri alkanut ja aloituskokous opiskelijoiden kanssa on jo sovittu, Laine sanoo.

– Tavoitteena on löytää toimintatapoja ja erilaisia näkökulmia laivoilla olevien akustojen riskien arviointiin ja turvallisuuden lisäämiseksi, Laine jatkaa

Lähikuvassa Jarno Laine.

Kuka?  Jarno Laine toimii lehtorina SAMKin Teknologian osaamisalueella. Jarno on urallaan toiminut erilaisissa tehtävissä laivasähköalan asiantuntijana ja kiinnostuksen kohteena ovat mm. laivojen teknisten järjestelmien elinkaaren hallinta sekä digitaaliset järjestelmät ja niiden turvallisuus.

Vapaa-ajalla Jarno viettää aikaa perheen kanssa matkustellen ja kuntoillen.

– Korona-aikana on matkustelu kyllä jonkin verran vähentynyt ja olemmekin keskittyneet tässä tilanteessa kotimaan matkailuun. Tämä on toisaalta ollut hieno muistutus siitä miten kaunis ja monipuolinen matkailumaa Suomi on.

Jaa artikkeli