Uudella opetuspaketilla energiatehokkuutta merenkulkualalle

7.6.2021Uutiset

Energiatehokkuus ja ympäristöasiat ovat tärkeä aihe merenkulkualalla. Fossiilisista polttoaineista pyritään luopumaan. Alalla on tehty suuria teknisiä harppauksia. Monet alukset toimivat kaasulla ja käyttöön on tullut jo sähköllä toimivia hybridialuksiakin. Meriliikenteen haitallisten päästöjen vähentämiseen ja energiatehokkuuden lisäämiseen on mahdollista vaikuttaa myös muilla käytännön teoilla.

Kuvan etualalla laivan yläkansi, taustalla merimaisema.

SAMK on mukana yhteistyöprojektissa, jossa tuotetaan kurssi laivojen haitallisten päästöjen vähentämisestä ja energiatehokkuudesta. Projektissa tarkastellaan mm. varustamoiden nykyisiä käytäntöjä päästövähennyksissä ja muotoillaan sen perusteella toimintaan sopiva kurssipaketti. SAMKissa Merenkulkualan projektipäällikkönä toimiva Heikki Koivisto on mukana oppimateriaalien tuottamisessa.

– Kaikilla merenkulkualan työntekijöillä ei ole välttämättä riittävää tietoutta päästöjen vähentämisestä ja energiatehokkuudesta. Kurssipaketin on tarkoitus vastata juuri tähän tarpeeseen. Tulevaisuudessa varustamoissa ja aluksilla löytyy päästövastaavia (emission manager), Koivisto kertoo

Energiatehokkuuden lisäämiseen on monia keinoja

Energiatehokkuus ja polttoaineen mahdollisimman vähäinen käyttö ovat tärkeitä laivoilla. Polttoaineen kulutukseen voi vaikuttaa muun muassa oikeilla sääoptimoiduilla reiteillä, ekonomisella ajamisella ja laivojen kunnossapidolla.

– Lyhyin reitti ei aina ole paras. Oikean sääreitin valitseminen on tärkeää sillä sääolot ja merenkäynti vaikuttavat ratkaisevasti energiatehokkuuteen, Koivisto kertoo.

– Kirjoitin opetuspakettiin laivojen pohjan pesemisestä. Se voi kuulostaa oudolta, mutta laivojen pohjaan kerääntyy kaikenlaista kasvustoa ja se vaikuttaa huomattavasti polttoaineen kulutukseen, Koivisto lisää.

Ekonominen ajaminen on ratkaiseva osa energiatehokkuutta ja polttoaineen kulutusta. Nopeuden laskeminen 20 solmusta 17 solmuun voi puolittaa polttoaineen kulutuksen.

– Sanotaan, että viimeinen solmu on aina kallein. Laivan oikea-aikainen saapuminen satamaan on myös tärkeää. Ei ole kannattavaa ajaa lujaa vauhtia satama-alueelle ja sitten joutua odottelemaan satamaan pääsyä, Koivisto sanoo.

Energiatehokkuudessa ja päästöjen vähentämisessä pienet asiat vaikuttavat paljon ja se pitää myös Koiviston mielenkiintoa yllä.

– On mielenkiintoista, kuinka aluksen trimmaukset ja tietyin päin kääntyminen satamaan tullessa ja sieltä lähteminen vaikuttavat energiatehokkuuteen. Niitä asioita hiotaan paljon jo nyt energiatehokkaissa varustamoissa, Koivisto sanoo.

Opetuspaketin rakentaminen loppusuoralla

Opetuspaketin rakentaminen on jo loppusuoralla. Paketissa on kuusi eri osa-aluetta, joissa käsitellään ympäristöasioita, ilmaston lämpeämistä, polttoaineen käyttöä, laivan kunnossapitoa ja energiatehokkuutta, laitteita ja koneiden kuormia, e-navigointia ja sääreittejä, satamatoimintaa, päästöjä ja tehokkuutta.

Jokaisen osa-alueen lopussa on koeosio. Monivalintatehtävät ovat jo saaneet muotonsa. Tällä hetkellä työstetään pidempiä esseetehtäviä sekä laskentatehtäviä. Materiaaleja päivitetään projektin loppuun asti.

– Laskeminen on tärkeä osa energiatehokkuuden määrittelyssä. Tehtävissä tarvitsee esimerkiksi saada päästöarvot tietyn rajan alle, Koivisto sanoo.

Lopullinen kurssimateriaali tulee SAMKin kurssitarjontaan ja se on tarkoitettu niin SAMKin merenkulkualan opiskelijoille kuin alalla jo työskenteleville.

Heikki Koivisto etualalla. Taustalla Aurora Botnia.

Kuka? Heikki Koivisto toimii SAMKilla Merenkulkualan hankepäällikkönä. Heikki on toiminut urallaan muun muassa merenkulkualan opettajana, koulutusjohtajana sekä päällikkönä erilaisilla matkustaja- ja rahtilaivoilla. Luonto ja sen suojelu ovat Heikille tärkeitä aiheita. Häntä kiinnostaakin esimerkiksi energiatehokkuuden ja ympäristöystävällisyyden kehittäminen laivoilla.

Meri ja laivat eivät jää pelkästään työpaikalle. Vapaa-ajallaan Heikki pitää purjehtimisesta niin yksin kuin seurassakin. Taskusta löytyy myös voimassa olevat merikapteenin pätevyydet.

– Pelaan myös lentopalloa. Tosin nyt pidän vähän taukoa, kun olkapää reistaa, Koivisto naurahtaa.

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta