Tutkitaan: Online-opinnoilla konemestariksi

10.5.2022Heikki KoivistoTutkitaan

Simulaattorit muodostavat yhä suuremman osan merenkulun opiskelijan koulupäivästä. Teoriaopintoja sovelletaan käytäntöön simulaattoreissa, joissa voidaan suorittaa niin kansi- kuin konepuolellakin 30 päivää ohjattua harjoittelua. Merilogistiikan tutkimuskeskus tekee eurooppalaista yhteistyötä konemestarin koulutuksessa, joka voidaan toteuttaa osin online-ympäristössä.

Kolme henkilöä MerSol-hankkeen palaverissa, pöydällä tietokone ja ruudulla osallistujia etäyhteydellä.
Ensimmäinen MERSol-hankkeen F2F-partnerikokous suunniteltiin Sloveniaan tammikuulle 2022. Suomalaiset osallistujat, SAMKin projektipäällikkö Heikki Koivisto, Markus Vitikkala ja Kimmo Kauko sekä Imagesoftin Sami Ketola osallistuivat online-yhteydellä.

Covid-19-pandemian myötä syksyn 2020 ylimääräinen Erasmus+ -rahoitushakukierros järjestettiin osana Euroopan unionin koronakriisistä toipumista tukevia toimenpiteitä. Korkeakoulutuksessa hakukierroksen painopisteenä olivat digiajan innovatiiviset käytännöt. Lyhyestä hakuajasta huolimatta hakukierroksella jätettiin 44 hakemusta, mikä oli korkeakoulutuksen strategisten kumppanuushankkeiden hakukierrosten ennätys koko Erasmus+ -kaudella. Myös eurooppalaisessa vertailussa hakemusten määrä Suomessa oli huippuluokkaa.

Rahoitusta myönnettiin kahdeksalle hankkeelle, ja hakemusten hyväksymisprosentti oli 18.  Myönnetty tukisumma on yhteensä 2 062 363 €. Hankkeissa tehdään pääosin eurooppalaista yhteistyötä.

Rahoituksen saaneiden joukkoon kuuluu Satakunnan ammattikorkeakoulun hallinnoima MERSol-projekti (Maritime Engine Room Simulator on-line). Projektissa tuotetaan yhdessä kuuden partnerin voimin konemestarikoulutusta online-ympäristössä. Imagesoft Suomi -simulaattorivalmistajan, Spinaker Slovenia -verkkomateriaalispesialistin ja SAMKin lisäksi projektissa toimii konemestarien kouluttajia Liettuasta (Lithuanian Maritime Academy - LMA), Espanjasta (Universitat Politècnica de Catalunya - UPC), Turkista (Piri Reis Üniversitesi) ja Ukrainasta (Kherson State Maritime Academy - KSMA). Varsinaisen koulutuksen lisäksi projektissa kehitetään online-konehuonesimulaattori, tuotetaan opintomoduuleja Moodle-alustalle, sekä laaditaan ohjeita lähialoille mahdolliseen vastaavaan hankkeeseen.

Opintomoduuleille on valittu tuottajat ja tarkastajat. Työpaketin vetäjä on UPC, joka toimii myös viimeisenä tarkastajana. Tällä hetkellä ensimmäinen moduuli, ilmastointi, on jo siirretty Moodle-alustalle ja lausuntokierroksen jälkeen mahdolliset parannusehdotukset käsitellään. Muut seitsemän moduulia tuotetaan samalla formaatilla. Konehuonesimulaatio-ohjelma on jo asennettu SAMKin serverille ja ensimmäisiä kirjautumisia on tehty.

Opintomoduulit palvelevat uusien opiskelijoiden opetusmateriaalina ja jokaisen moduulin jälkeen on erityinen arviointimoduuli, sisältäen monivalintakysymyksiä moduulin aiheesta. Tuotettuja opintomoduuleita voidaan käyttää myös laivatietouden parantamiseen ja täydennyskoulutuksessa niin kansi- kuin konepuolella. Konehuonesimulaatio tulee tarjontaan hankkeen päättyessä keväällä 2023. Partnerit tekevät lopuksi tarjontaan 10 simulaattoriharjoitusta hyödyntäen IMO:n mallikurssia Engine Room Simulator 2.07. Läheisille aloille suunnattuun oppaaseen tullaan kirjaamaan do's/dont's.

Tiesitkö tämän?

  • Erasmus+ hankkeen konsortion kasaamiseen ja hakemuksen kirjoittamiseen oli vain vajaa kaksi kuukautta aikaa, mutta OPH:n julkaisun mukaan heille tuli ennätysmäärä hakemuksia tässä erityishaussa. Suomessa olemme siis todistetusti tehokkaita ja innovatiivisia.
  • Venäjän hyökkäys Ukrainaan sekoitti online-työskentelyämme, sillä Khersonissa sijaitseva ukrainalainen partnerimme joutui luovuttamaan merikoulun päärakennuksen venäläisille sotilaille. Venäläiset häiritsivät internetyhteyksiä, joten partnerin edustajat osallistuivat kokouksiin puhelimen välityksellä. Sotatilasta huolimatta saimme aikataulun mukaan ukrainalaisten opintomoduulit tarkasteluun. Onlinekokouksissa oli välillä tunteikkaita hetkiä, kun saimme reaaliajan päivityksiä Khersonista.

Jaa artikkeli

Tutkitaan

Lue myös