Uusi laivamalli lisätty simulaattoriin – käyttöön linjaluotsitutkinnoissa syksyllä
Rahtikuljetuksen ja merenkulun pitkäaikainen toimija Bore kertoi huhtikuun lopulla Prometheas-seminaarin yhteydessä tulevasta yhteistyöstä SAMKin kanssa: samana päivänä, kun heidän uusin, Kiinassa rakennettu laivansa Bore Way luovutettiin Suomen lipun alle, Boren laivamalli saatiin sisäänajettua SAMKin Merimäen kampuksella sijaitsevaan laivasimulaattoriin. Tämä tietää SAMKille useita uusia linjaluotsintutkinnon suorittajia.
– Prosessi alkoi jo 1,5 vuotta sitten, kun malli tilattiin SAMKilta. Tavallaan tämä on jatkoa Aurora Botnia ‑simuloinnille: Aurora Botniassa oli tosin paljon sellaisia teknisiä ominaisuuksia, joiden vuoksi simulaattoriharjoituksissa keskityttiin merkittävässä määrin puhtaasti aluksen käsittelyyn, kertoo hankepäällikkö Heikki Koivisto.
Boren tonnistokapasiteettia täydentävässä kolmessa uudessa aluksessa on siinäkin paljon uutta teknologiaa, mutta kokeneelle merenkävijälle laivan käsittelyssä ei pitäisi olla mullistavaa.
– Boren simulaatioajoissa ja linjaluotsitutkinnon korvausmatkoissa voidaankin loppupuolella mm. keskittyä haastaviin matkoihin, jotta valmius aitoihin tilanteisiin olisi parempi. Onnettomuudet ovat tässä suhteessa paljon kalliimpia opinpaikkoja, Koivisto toteaa.
Paras mahdollinen hyöty irti
Merikapteeni Mikko Hakala, Boren merenkulun ja operatiivisen toiminnan osastolta, on ollut mukana paitsi Aurora Botnian laivamallin simulaation sisäänajossa myös alusta asti kehittämässä Boren laivasimulaatiomallia.
– Päätavoitteenamme – ja mihin olemme vahvasti sitoutuneet – on, että linjaluotsin tutkinnot saadaan käynnistettyä ja että koulutettavamme suorittavat ne kohtuullisessa aikataulussa. Mutta odotan innolla myös ajoja, joissa voidaan keskittyä vaativiin poikkeusoloihin ja -tilanteisiin kuten laitevikatilanteisiin, vaikeisiin sääoloihin ja haastaviin liikennetilanteisiin. Tai näiden kombinaatioihin. Tämä on ennen kaikkea merenkulun turvallisuutta lisäävä tekijä, Hakala kertoo.
Hakalalla on itsellään useamman vuoden työkokemus merimiehenä ja kapteenina. Hän uskoo, että laivakohtaisella mallilla saadaan paras mahdollinen hyöty irti simulaattoriajosta.
– Pystymme testaamaan sekä laivaa että kehittämään ja ylläpitämään komentosiltahenkilöstön ammattitaitoa. Aion itsekin osallistua mahdollisuuksien mukaan ajoihin, jotta pysyy kosketus tekemiseen yllä samalla, kun näen, miten tulevat päälliköt ja yliperämiehet pärjäävät.
Tutkintokoulutukseen nähtävissä jatkumoa
Simulaatioympäristön rakentaminen laivan ominaisuuksia aidosti palvelevaksi on työläs prosessi. Aineistoa on paljon ja moni asia vaikuttaa onnistuneeseen lopputulokseen.
– Vaikka kaikki kerätty tieto saadaankin vietyä simulaatioympäristöön, vasta koeajolla voidaan todentaa, että laiva kääntyy tietyllä tavalla ja tietyssä ajassa. Mikäli simulaatio ei vastaa todellisuutta, tulee simulaation laivamallia säätää. Aurora Botniassa päästiin esimerkiksi kerralla maaliin, kun taas Boren mallia olemme korjanneet nyt kahdesti, jotta tuntuma vastaisi aitoa tilannetta, Koivisto kertoo.
Kapteenien ja perämiehien koulutuksen on tarkoitus alkaa syyskuun aikana.
– Alkuperäinen suunnitelma on nyt alkuun kouluttaa Boren kolmen uuden aluksen päälliköt ja valitut yliperämiehet Rauman eteläiselle 12 metrin väylälle.
Koiviston mukaan nähtävissä on pitempääkin, jatkuvan koulutuksen paikkaa.
– Henkilöstöä vaihtuu ja eläköitymisen kautta tulee uusia tekijöitä, mutta Rauman vesiväyliä ajavat ilman luotsia vain ne, joilla on linjaluotsin tutkinto – johon me SAMKina olemme TRAFICOMin hyväksymä luotsaustutkintojen järjestäjä, toteaa Heikki Koivisto.
FAKTAA BORESTA
Borella on pitkän perinteet merenkulussa. Se aloitti 1897 matkustajaliikenteen parissa ja toimii nykyään puhtaasti rahtiliikenteen parissa tarjoten RoRo- ja RoLo-rahtialuksia aikarahtausasiakkailleen Euroopan liikenteeseen.
Vuodesta 2016 on ollut osa hollantilaista Spliethoff Group. Boren laivat kulkevat nykyään joko Suomen tai Alankomaiden lipun alla.