Yhteistyö avainasemassa Suomen laivameklariliiton Call the Agent -tapahtumassa

15.10.2024Kati RenholmUutiset

Sari Turkkilan johtaman Suomen laivameklariliiton perinteeksi muodostunut, jo kuudennen kerran järjestetty Call the Agent -tapahtuma kokosi jälleen yhteen meriliikenteen ammattilaisia ja eri sidosryhmiä keskustelemaan alaa koskevista ajankohtaisista kysymyksistä. Helsingissä 3.10.2024 järjestetyssä tapahtumassa oli mukana myös Satakunnan ammattikorkeakoulun  Merilogistiikan tutkimuskeskus usean asiantuntijan voimin. Tämän vuoden tapahtuman teemaksi oli valikoitunut yhteistyö, joka onkin olennainen osa merenkulun ja satamatoimintojen arkea.

Sati Turkkila ja Minna Keinänen-Toivola valmistautumassa tapahtumaan. Kuva: Kati Renholm
Sati Turkkila ja Minna Keinänen-Toivola valmistautumassa tapahtumaan. Kuva: Kati Renholm

Yhteistyön ytimessä

Laivameklareiden ja -agenttien toiminta perustuu vahvaan verkostoitumiseen ja yhteistyöhön eri tahojen kanssa, kuten varustamojen, satamien, viranomaisten ja muiden merenkulun palveluntarjoajien kanssa. Ilman sujuvaa ja koordinoitua yhteistyötä koko logistiikkaketju vaarantuisi, sillä agenteilla on keskeinen rooli laivojen satamakäyntien järjestämisessä ja operatiivisissa toiminnoissa.

Tämän vuoden Call the Agent -tapahtumassa käsiteltiin yhteistyön eri ulottuvuuksia merenkulun toiminnalle. Puhujina olivat eri alojen asiantuntijat, jotka korostivat yhteistyön merkitystä omista näkökulmistaan. Tallinnan yliopiston professori Ulla Tapaninen korosti yhteistyön olevan elintärkeää sekä hänen esille tuoman Virossa toimivan laajan meriklusterin yhteistyön merkityksellisyyttä muun muassa satamien viheässä siirtymässä.

Helsingin sataman toimitusjohtaja Ville Haapasaari toi esille satamassa toimivat useat eri sidosryhmät sekä heidän yhteistyönsä merkitystä. Tämän lisäksi yhteistyö eri viranomaisten kanssa on oltava sujuvaa ja vuorovaikutteista, jotta satamien toiminta voidaan taata  kaikille siellä toimiville sidosryhmille. Puolustusvoimien Mikko Heiskanen toi esille myös viranomaisten yhteistyön merkityksen huoltovarmuuden näkökulmasta. Satamat ovat tärkeitä solmukohtia infrastuktuurin kannalta ja niiden toiminta on turvattava myös poikkeustilanteissa.

Ville Haapasaaren esityksessä kuultiin yhteistyön merkityksestä satamien näkökulmasta. Kuva: Kati Renholm

Teknologian ja ihmisten yhteispeli

Yksi tapahtuman keskeisistä aiheista oli digitalisaation rooli ja muuttavat menettelyt. Fintrafficin ensimmäisessä puheenvuorossa Miikka Kälvinmäki painotti sidosryhmiä valmistautumaan NEMOn käyttöönottoon. Nyt viimeistään “tarttis tehdä jotain”. Hän myös vahvisti, että NEMO otetaan täyteen käyttöön 1.1.2026, jolloin siellä voi ja täytyy tehdä ilmoitukset. Minna Keinänen-Toivola kävi lävitse NEMO CEF -hanketta kokonaisuudessaan sekä toi esille hankkeen myötä tulevia muutoksia. Keinänen-Toivola korosti hanketta kestävän kehityksen näkökulmia NEMO:ssa. Petri Kalske Finraficilta käsitteli puolestaan POLO Port Activity App:ä ja toi esille sen tuomia mahdollisuuksia NEMOn käyttöönoton yhteyteen. Villiksi pikkuserkuksi nimetty sovellus voidaan räätälöidä kullekin asiakkaalle erikseen sekä tuottamaan asiakkaan tarvitsemaa dataa.

Karno Tenovuo kertoi laajemmin Digital Port Call -työkalusta ja VTT:n Hannu Rummukainen Admiral AI:n käytöstä satamaoperoinnissa. Puhujat toivat esiin konkreettisia esimerkkejä siitä, miten teknologiset innovaatiot, kuten reaaliaikaiset tietojärjestelmät ja älykkäät satama-alustat, ovat lisänneet tiedon läpinäkyvyyttä ja parantaneet prosessien tehokkuutta. Näiden teknologioiden avulla on mahdollista varmistaa, että kaikki osapuolet ovat ajantasaisen tiedon äärellä ja voivat reagoida nopeasti muuttuviin olosuhteisiin.

Minna Keinänen-Toivola esitteli omassa esityksessään NEMO CEF -hanketta. Kuva: Kati Renholm

Tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet

Lopuksi tapahtumassa järjestettiin paneelikeskustelu päivän teemoista. Paneelikeskusteluun osallistui kaikki toimitusketjun kannalta kriittiset alat: satama, varustamo, viranomainen, satamaoperaattori ja loppuasiakas. Kaikki olivat yhtä mieltä, että yhteistyötä tarvitaan ja sitä tulee kehittää sekä vertikaalisesti että horisontaalisesti. Suomen satamilla on vielä matkaa Virossa keihtettyyn klusterimaiseen toimintaan.

Paneelin loppupuolella katseet suunnattiin tulevaisuuteen. Merenkulku kohtaa jatkossa yhä suurempia haasteita, kuten geopoliittiset ja poliittiset haasteet, aikatauluongelmat ja sitä seuraavat toimitusketjujen häiriöt. Nämä haasteet voidaan kohdata vain tiiviillä yhteistyöllä ja innovatiivisilla ratkaisuilla, vihreää siirtymää unohtamatta.

Yksi keskeisistä esiin nousseista kysymyksistä oli, miten yhteistyötä voidaan entisestään vahvistaa muuttuvassa ympäristössä. Esiin tulivat erilaiset integraatiot, digitalisaatio ja luotettavat ETA:t ja ATA:t.

Call the Agent -tapahtuma tarjosi kaikille osallistujille arvokkaan tilaisuuden verkostoitua, jakaa parhaita käytäntöjä ja oppia uutta. Yhteistyö on merenkulun toiminnan perusta, ja se tulee olemaan keskeinen tekijä myös tulevaisuudessa, kun ala kohtaa uusia haasteita ja mahdollisuuksia.

Paneelikeskusteluun osallituivat Sanna Sonninen (Traficom), Ville Haapasaari (Helsingin satama), Tapio Mattila (Steveco), Satu Lindeberg (Maersk Finland) sekä Lasse Korhonen (INEX, S-ryhmä). Moderaattorina toimi Tomi Rautio Suomen Laivameklari ry:stä. Kuva: Kati Renholm

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Lue myös