Tutkitaan: Meriliikenteen ilmoituspalvelun prosessien kehittäminen

11.10.2024Kati Renholm, Markku K. Hänninen & Minna M. Keinänen-ToivolaTutkitaan

Laivan tulee tehdä lukuisia virallisia ilmoituksia ennen ja jälkeen satamakäyntinsä. Ilmoituksia ovat esimerkiksi satamakäynti-ilmoitukset, matkustajaluettelot ja vaarallisen aineen ilmoitukset. Nykyisen PortNet järjestelmän tulee korvaamaan uusi tiedonhallintajärjestelmä NEMO.

Kuvassa satamaa illalla kuvattuna.
Kuva: Minna Keinänen-Toivola

Satamien uusi tiedonhallintajärjestelmä NEMO tuo merkittäviä muutoksia merenkulun ilmoitusprosesseihin kaikissa Suomen satamissa. NEMO on Suomen vastaus EMSWe-asetukseen. Asetuksen päämääränä on keventää viranomaisten hallinnollista taakkaa sekä yhtenäistää ja digitalisoida ilmoitusmuodollisuuksia koko Euroopan unionin alueella.

Prosessien kehitys kuntoon sidosryhmien avulla

NEMO CEF -hankkeessa tutkitaan prosessin kehitystä, kuten uuden järjestelmän vaikutuksia keskeisimpiin sidosryhmiin sekä määritetään keskeiset kestävän kehityksen mukaiset avainmittarit (nk. Key Performance Indicators, KPI). Kestävän kehityksen näkökulmia ovat niin ympäristön, sosiaalisen kuin taloudellisen kestävyyden näkökulmat. NEMO CEF -hankkeessa käytetään kolmen lastityypin satamakäyntiä esimerkkeinä ja tunnistetaan osaamisen lisäämisen tarpeita.

Prosessin kehittämisen tueksi tehdyllä sidosryhmäanalyysin avulla tunnistettiin tärkeimmät toimijat – heitä ovat laivanselvittäjät ja -meklarit, varustamot, satamaoperaattorit, satamat ja useat viranomaiset. Näiden sidosryhmien odotuksilla ja osallistamisella on keskeinen rooli uuden järjestelmän kehittämisessä ja järjestelmän käyttöönotossa.

Syksyn 2024 aikana tehdään sidosryhmähaastattelut, jotka on suunnattu projektin keskeisille toimijoille. Haastatteluiden tarkoituksena on kartoittaa NEMO-järjestelmän käyttöönoton haasteita, odotuksia ja osaamistarpeita. Sidosryhmien palautteen avulla voidaan optimoida järjestelmä palvelemaan käyttäjiä mahdollisimman tehokkaasti ja sujuvasti.

Tiesitkö? 

  • Portnet on otettu käyttöön 1995 ja sitä on päivitetty vuonna 2000. Nykyaikainen digitalisaatio edellytti Portnetin korvaamista uudella järjestelmällä, NEMOlla.
  • Hankkeen pääpartneri on Fintraffic Meriliikenteenohjauskeskus Oy. Merilogistiikan tutkimuskeskus on hankepartneri ja Traficom liitännäispartneri.
  • Fintraffic ja SAMK ovat tehneet menestyksekästä yhteistyötä aiemminkin digitalisaatioteemoissa kuten Port Activity App:ssa ja käynnissä olevassa Interreg Central Baltic Sustainable Flow -hankkeessa.
  • Hankkeessa työskentelee SAMKissa kaikkiaan seitsemän henkilöä.

Lisää aiheesta:

Jaa artikkeli

Tutkitaan

Lue myös