Teemakeskustelu "Digivihreä satama" pureutui digitalisaation ja vihreän siirtymän yhdistämiseen

9.10.2024Minna M. Keinänen-Toivola & Wili HeleniusUutiset

Satakunnan ammattikorkeakoulun Merilogistiikan tutkimuskeskus järjesti Satamapäivillä 2024 teemakeskustelun "Digivihreä satama", jossa alan johtavat asiantuntijat pohtivat satamien tulevaisuuden haasteita ja mahdollisuuksia. Keskustelu oli osa laajempaa pyrkimystä edistää Suomen satamien digitalisaatiota ja vihreää siirtymää.

Teematuokion moderaattorina toimi SAMKin oma Minna Keinänen-Toivola. Kuva: Wili Helenius
Teematuokion moderaattorina toimi SAMKin oma Minna Keinänen-Toivola. Kuva: Wili Helenius

Keskustelun avainteemat olivat digitalisaatio, vihreä siirtymä ja niiden yhdistäminen satamissa ja mitä uhkia ja mahdollisuuksia teemoihin liittyy.

Keskustelussa pohdittiin digitalisaatiota satamien arjessa eli miten älykkäät teknologiat voivat tukea satamien toiminnan tehostamista. Merilogistiikan tutkimuskeskuksen johdolla on käynnissä useita hankkeita, joissa digitaaliset ratkaisut ovat keskeisessä roolissa, kuten Sustainable Flow ja NEMO CEF.

Merilogistiikan tutkimuskeskuksen tavoitteena on yhdistää digitalisaatio ja ympäristövastuullisuus satamatoiminnoissa. Keskustelussa korostettiin erityisesti sitä, miten satamat voivat vähentää päästöjään ja parantaa ympäristösuorituskykyään samalla, kun ne pysyvät kilpailukykyisinä. Yhtenä ratkaisuna ovat uudet polttoaineet, joiden parissa on työskennelty UUPO-hankkeessa.

Sari Turkkila (Shipbrokers Finland) korosti kommenttipuheenvuorossansa yhteistyön tärkeyttä digitaalisten työkalujen valmistajien, sekä loppukäyttäjien välillä. Kuva: Wili Helenius

Merilogistiikan tutkimuskeskus toimii linkkinä eri sidosryhmien välillä, edistäen yhteistyötä satamien, varustamoiden, teknologiayritysten ja viranomaisten kesken. Keskustelussa nostettiin esiin, kuinka yhteistyö ja osaamisen lisääminen on keskeisessä asemassa satamien ympäristövaikutusten vähentämisessä ja digitalisaation hyödyntämisessä.

Merilogistiikan tutkimuskeskus on mukana useissa innovatiivisissa kokeiluprojekteissa, jotka keskittyvät satamien tulevaisuuden tarpeisiin. Keskustelussa kuultiin esimerkkejä onnistuneista pilottiprojekteista ja pohdittiin, millaisia uusia mahdollisuuksia on odotettavissa. Merilogistiikan tutkimuskeskukseen perustetaan tutkimuslaboratorio (MARILAB-hankkeessa), jossa simuloidaan päästöjä ja niiden vähentämistä.

Kuvassa (vasemmalta oikealle) Sari Turkkila, Minna Keinänen-Toivola, Carolus Ramsay, Markku Mylly ja Heikki Koivisto. Kuva: Wili Helenius

Nostoja teemakeskustelusta:

  • Heikki Koiviston (Merilogistiikan tutkimuskeskus, Satakunnan ammattikorkeakoulu) näkemykset siitä, kuinka digitalisaatio ja vihreä siirtymä kulkevat rinnakkain: "Digitalisaatio tarjoaa työkaluja, mutta ilman ympäristövastuullisuutta emme pääse maaliin."
  • Carolus Ramsayn (Suomen Varustamot Ry) korostus tehokkaan tiedonkulun merkityksestä satamissa: "Tehokkaasti toimiva satama, jossa tieto on helposti saatavilla, sujuvoittaa merenkulkua ja alusten toimintaa."
  • Markku Myllyn (MyNavix OÜ) analyysi siitä, miten digitaaliset ratkaisut voivat samanaikaisesti parantaa tehokkuutta ja ympäristönsuorituskykyä: ”Digitaaliset työkalut mahdollistavat datan keräämisen ja analysoinnin, mikä auttaa optimoimaan toimintoja ja parantamaan suorituskykyä.”

Suurin osa yleisöstä näki digivihreät satamat enemmän mahdollisuutena kuin uhkana. Kuva: Wili Helenius

Teemakeskustelu huipentui käsiäänestykseen, ovatko digivihreät satamat uhka vai mahdollisuus.

Jaa artikkeli

Lisää aiheesta

Lue myös