Merilogistiikan tutkimuskeskuksen osaajat: Meri-Maija, Petteri ja Heikki

15.7.2022Yleinen

Merilogistiikan tutkimuskeskuksessa työskentelee monia eri alojen asiantuntijoita sekä kansallisissa että kansainvälisissä hankkeissa. Nyt esittelyvuorossa ovat Meri-Maija Marva, Petteri Hyvärinen ja Heikki Koivisto.

Meri-Maija Marva, koulutuspäällikkö

Meri-Maija Marva ohjaa purjevenettä.

Olen tehnyt lähes koko työurani koulutuksen parissa. Valmistuttuani kauppatieteiden maisteriksi aloitin aika pian ensin Raumalla kauppaoppilaitoksessa 1988 ja sitten 1992 ammattikorkeakokeilussa, joka sai 1997 ammattikorkeakoulustatuksen. Koko ajan olen rinnalla ollut mukana yli sata vuotta vanhan perheyrityksen hallitustyöskentelyssä mukana. Tällä hetkellä olen koulutuspäällikkönä. Tykkään tutustua uusiin ihmisiin ja nähdä, mitä siitä aukeaa ja mitä yhdessä tekemällä voidaan saavuttaa. Vapaa-ajalla minulle on tärkeää luonnossa samoilu, saaristossa tai tuntureilla – karu luonto jostain syystä viehättää. Siinä on samoja elementtejä kuin purjehduksessa: tarvitaan taitoa samalla kun kuitenkin ollaan luonnon armoilla.  

Petteri Hyvärinen, projektitutkija

Petteri Hyvärinen.

Takanani on pitkä työura mainonnan ja markkinointiviestinnän parissa AD:n tehtävissä (art director), johon kouluttauduin ja jonka aikana laajensin osaamistani työn ohessa säännöllisesti. Viimeisimmän alakohtaisen tutkinnon – ja aiemman omakotitalon suunnittelu- ja rakennuskokemuksen rohkaisemana – innostuin 3D-suunnittelusta ja päätin vaihtaa alaa, kohti meriteollisuutta ja laivasuunnittelua. Pääsin töihin insinööritoimistoon ja samalla tehokkaaseen laivanrakennuksen ja runkosuunnittelun perehdytykseen. Elokuusta 2021 lähtien olen hyödyntänyt osaamistani SAMKissa. Teemoja ovat olleet energiset pienvenesatamat, laivojen rakentamisen ennakkotestaamiseen liittyvät haasteet sekä akkujen turvallisempi käyttö merenkulussa. 

Heikki Koivisto, hankepäällikkö

Heikki Koivisto.

Aloitin Rauman merenkulkuoppilaitoksessa päätoimisena opettajana 7.1.1991. EU-projektit alkoivat 1990-luvun puolivälin jälkeen ja sitten rakennettiin uutta simulaattoria, joka oli Suomen ensimmäinen merenkulun visuaalinavigointisimulaattori. Työni on tänä päivänä erilaista kuin aloittaessani: toimin eri hankkeissa sekä projektipäällikön tehtävissä että asiantuntijana. Viimeisimpänä työn alla ovat olleet eteläisen Afrikan vientiprojekti ja meri-insinöörien kaksoistutkinto, mutta toimin myös luotsaustutkintojen parissa, mikä vie ison osan ajastani. Vapaa-ajallani otankin enimmäkseen rennosti, maalla ja merellä. Minua motivoivat positiiviset ihmiset ja tiimin onnistumiset. 

Lue myös

Jaa artikkeli