Opiskelemalla asiantuntijaksi Itämerelle

19.8.2021Emilia Alajärvi, SAMKin opiskelijaUutiset

Itämeripäivän h-hetkeen on aikaa enää yksi viikko. Jos Itämeripäivä on herättänyt ammatillisen kiinnostuksen niin merta kuin muutakin ympäristöä kohtaan, SAMKissa on vaihtoehtoja päästä perille tällä urapolulla.

Lähikuva rahtilaivan kannelta. Kansi jäässä. Etualalla moukari, jolla jäätä rikotaan.

Kevään 2022 yhteishaussa voi hakea opiskelemaan SAMKin Porin ja Rauman kampuksille muun muassa energia- ja ympäristötekniikan, merenkulun tai logistiikan insinööriksi, merikapteeniksi tai restonomiksi. Nämä koulutukset antavat valmiudet työskennellä Itämerellä vaikkapa ympäristötarkastajana, laivalla konepäällystötehtävissä, risteily- tai rahtialuksen kapteenina, logistiikkapäällikkönä, terminaaliesimiehenä tai lähimatkailun oppaana. Näiden tutkintojen lisäksi tarjolla on myös englanninkielinen ylempi AMK-tutkinto, Master of Maritime Management.

Tässä kirjoituksessa tutustumme Satakunnan ammattikorkeakoulun opiskelijoihin ympäristötekniikan ja merenkulun tutkinto-ohjelmista.

Emilia Alajärvi, Energia- ja ympäristötekniikan opiskelija

Olen Emilia Alajärvi, 26-vuotias energia- ja ympäristötekniikan opiskelija Satakunnan ammattikorkeakoulusta. Aloitan nyt syksyllä kolmannen vuoden opinnot painottuen ympäristötekniikkaan.

Päädyin opiskelemaan alaa puolivahingossa. Peruskoulun jälkeen opiskelin vanhustyön lähihoitajaksi, valmistuin aikuislukiosta ylioppilaaksi ja pääsin opiskelemaan SAMKiin sosionomiksi, mutta jäin heti hoitovapaalle. Kun opinnot olivat jälleen ajankohtaisia, katsastin SAMKin syksyn lisähaun ja hain spontaanisti tekniikan alalle, vaikka minulla ei ollut taustalla kattavia matematiikan, fysiikan tai kemian opintoja. Pääsinkin lyhyellä varoitusajalla samana syksynä opiskelemaan ykköstoivettani eli energia- ja ympäristötekniikkaa, enkä voisi olla tyytyväisempi valintaani alan tai ammattikorkeakoulun suhteen.  

Ympäristötekniikka ei todellakaan ole yksitoikkoinen uravaihtoehto. Ammattinimikkeitä on useita ja työtehtävät ovat monipuolisia. Työsuhteetkin ovat monenlaisia; säännöllisyydestä pitävä työntekijä saattaa kaivata vakinaista toimistotyötä, kun taas vaihtelunhaluinen visionääri voi hakeutua esimerkiksi projektitehtäviin. Tulevaisuudessa saatan kerätä vesinäytteitä haastavissa meriolosuhteissa Pohjanlahdella, seurata Itämeren rannikkoalueiden kuntoa, tehdä suunnitelmia vieraslajien torjumiseksi tai myöntää ympäristölupia veden äärellä toimiville yrityksille. Kuka tietää, vaikka olisin joskus tekemässä tärkeitä päätöksiä ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi - voisi melkein sanoa, että vain taivas on rajana ympäristöalan uramahdollisuuksissa! 

Opinnot ovat sujuneet hienosti ja nopeasti huolimatta korona-ajasta. Etäopinnot ovat sopineet minulle hyvin, vaikka jäin lapseni lähivanhemmaksi kesken opintojen. Vaikea elämäntilanteeni on aiheuttanut haasteita, mutta olen iloinen opintojen joustavuudesta - tunnen, että koulun tuen avulla yhdessä kyllä päästään maaliin asti. Erityisesti työharjoittelupaikan löytäminen ilman autoa, päiväkodin aukioloaikojen sisällä oli todella haastavaa. Tutoropettajani vinkin perusteella hain SAMKin sisältä ohjattua työharjoittelua ja onni todellakin potkaisi, kun sain toteuttaa Itämeripäivä-projektin etänä työskennellen. Olen tehnyt kesän ajan myös CampusOnlinen kursseja ympäristönäytteenottoon ja -lainsäädäntöön liittyen, sekä työskennellyt täysipäiväisesti hoitoalalla. 

Kaiken kaikkiaan olen ollut hyvin tyytyväinen opetukseen, SAMKin järjestelyihin korona-aikana ja opintotarjontaan. Vaikka olen matemaattisesti perustasoa, olen silti suoriutunut vaikeistakin kursseista, ja kannustankin muitakin ammattikoulutasolta ponnistavia hakemaan rohkeasti tekniikan opintoihin. Uskon työllistyväni valmistumisen jälkeen ja minulla on suuria, mutta toteutettavissa olevia urahaaveita. Myös ylempi AMK-tutkinto kiinnostaa ja sen myötä uudet mahdollisuudet asiantuntijatehtävissä. Suosittelen lämpimästi opintoja energia- ja ympäristötekniikan parissa SAMKissa! 

Ruslan Samrin, Merikapteeniopiskelija

Ahoy!

Olen Ruslan Samrin, 20-vuotias toisen vuoden merikapteeniopiskelija. Olen kotoisin Uudeltamaalta, jossa opiskelin lastentarhasta lukioon saakka. Ajatukset meriopinnoista alkoivat tulla jo peruskoulussa, ja lukion viimeisenä vuonna olin vahvasti päättänyt lähteväni opiskelemaan merikapteeniksi. Pääsin kirjoitusten arvosanoilla Satakunnan ja Kotkan ammattikorkeakouluihin, ja pitkän pohdinnan jälkeen valitsin Satakunnan, englanninkielisen opetuksen takia.

Merikapteeniopinnot kuulostavat siltä, että täällä opetetaan kävelemään laivalla hienossa asussa ja komentelemaan kaikkia, mutta niin ei käytännössä ole. Kun aloitin opiskelut, suoritin monenlaisia mielenkiintoisia kursseja, kuten tulentorjunta ja navigaatio merellä. Kuitenkin tämä oli vasta alkulämmittelyä, ja ensimmäinen työharjoittelu osoitti tien kapteeniksi olevan pitkä ja mutkikas.

Työharjoittelussa tein töitä laivalla matruusien kanssa. Työ liikkuvalla rahtilaivalla, etenkin talvella, on rankkaa sekä fyysisesti että psyykkisesti. Kuitenkin ahkerat palkitaan. Tehtyäni neljä kuukautta töitä harjoittelijana sain matruusin paperit. Koska harjoitteluaikaa oli vielä runsaasti, minut kutsuttiin laivalle töihin täysipalkkaisena puolimatruusina, minkä johdosta voin vielä ennen opiskeluja tienata rahaa. Tulevaisuuden kannalta en ole yhtään huolestunut. Tiedän, että laivoilla tulee olemaan aina töitä sekä Suomessa, että ulkomailla.

Loppujen lopuksi olen viihtynyt hyvin opiskellessa ja tehdessä työtä merellä. Olen hyvin kiitollinen SAMKille ja heidän mahtaville opettajille, että opiskelut ovat onnistuneet todella hyvin jopa vaikeina korona-aikoina. Jos sinulla on mielenkiintoa aloittaa haastava, erilainen, mutta mielenkiintoinen ja palkitseva merenkulku-ura, suosittelen kovasti SAMKia.

Jaa artikkeli

Itämeripäivä

Lisää aiheesta

Lue myös